Här nedan kan du hitta mer info om kandidaterna i Kårvalet 2024. Läs om varför du ska rösta på just dem och lär känna dem lite mer. Tips: Klicka på kandidaterna för större text.
Vänligen notera: Kandidaternas texter är deras egna och alla åsikter är personliga.
Read about the candidates in English here
Alla kandidater blev ombedda att svara på totalt 4 frågor. Den första frågan är en kort beskrivning av vad man vill uppnå genom att vara med i FUM (Kåren fullmäktige). De tre andra frågorna var:
2. Om du fick välja en sak att förändra på Mau, vad skulle det vara?
3. Som student, vilka frågor är viktiga för dig?
4. Skriv något intressant om dig själv som du tycker andra ska veta.
Kandidaterna är listade i ordningen de kandiderade.
Bredvid kandidaternas namn kan du se vilken fakultet de tillhör.
KS = Kultur och samhälle
LS = Lärande och samhälle
TS = Teknologi och samhälle
HS = Hälsa och samhälle
Philipp’ Marra – KS
1. Utbildning av hög kvalitet, studenträttigheter och hälsofrågor. Tillgänglighet för minoritetsstudenter (HBTQ, funktionshindrade, från utlandet m.fl.). Nytt kårhus. 2. Större stödtjänster för studenter. En utökning av tjänster för studenter från hälsovårdstjänsterna: mental hälsa, sexuell hälsa och screening och annat stöd. Ett nytt hus för studentkåren. 3. Ökad tillgänglighet för funktionshindrade. Särskilt stöd till HBTQ-personer. En säker miljö för alla studenter. Stöd och uppsökande verksamhet för psykisk hälsa. Hälsorådgivning och hälsotjänster: testning, vaccinationer, information. Tjänster och tester för sexuell hälsa. Säkra och roliga mingel. Nytt kårhus så snart som möjligt. 4. Jag är en ”cat whisperer” som lär vår unga katt knep, som att gå på toaletten. Jag är social och gillar djur och människor, även om djuren kan vara känsliga. Växter uttrycker sin ilska genom att begå självmord på mig, så jag håller på att utveckla mina färdigheter inom mental hälsa för dem. Och jag lagar mat, mestadels italiensk och sydasiatisk, även om jag hela tiden utökar mina färdigheter.
Dominik Łuć – KS
1. Jag ansöker för att jag vill hjälpa studenter att uppnå vad de behöver och vara ett stöd utifrån deras behov. Jag skulle vilja vara studenternas röst. 2. Kommunikation mellan studenter och lärare. Det är det viktigaste. Jag vill att studenternas frågor ska få gehör och att studentlivet ska förbättras så mycket jag kan, så att studierna blir ett nöje och ett fint minne för alla. 3. Är mina frågor viktiga för universitetet? Är min röst hörd? Är jag en del av studentgemenskapen? Är jag välkommen på alla studentevenemang? Behandlas jag rättvist i det jag gör? Jag skulle vilja få studenterna att svara ja på alla dessa frågor. 4. Jag försöker fortsätta min musikaliska karriär men det är ganska svårt.
Ieva Ramanauskaite – KS
1. Jag vill fortsätta att öka medvetenheten om studenters rättigheter på universitetet, jämställdhet och rättvisa chanser för både internationella och svenska studenter. 2. Jag vill fortsätta att förbättra informationen om universitetet, studenternas rättigheter, deras kommunikation mellan studenter och föreläsare, medvetenheten om möjligheterna för både internationella och svenska personer så att alla kan få bästa möjliga upplevelse när de är studenter vid Malmö universitet. 3. Min viktigaste fråga är - hur kan vi förbättra kommunikationen mellan studenter och lektorerna, samtidigt som vi informerar om deras rättigheter och skyldigheter. En annan är hur studenterna kan få den bästa utbildningen samtidigt som de får fler chanser att prova på olika aktiviteter. 4. Jag är kreativ och hjälpsam mot alla som har problem i livet.
Emma Halma – KS
1. Jag vill aktivt bidra till att forma studenternas liv och skapa positiv förändring. 2. Jag vill förbättra stödtjänsterna för studenterna och kommunikationen mellan studenterna och deras kursare och lärare. Jag skulle också vilja arbeta för mer exponering för globaliserade erfarenheter för att internationalisera universitetet ännu mer. 3. Vilka karriärutvecklingstjänster erbjuds och hur kan studenterna ge feedback för att förbättra sin studentupplevelse? 4. Jag kan lura vem som helst att tro att jag är svensk
Sheikh Farid Uddin Ahmmed – HS
1. Att skapa en multinationell och mångsidig plattform där alla studenter kan dela med sig av och implementera sina bästa metoder för att växa. 2. Jag vill arbeta för att förbättra MAU-studenternas psykiska hälsa och arbetsmiljö och ge dem det bästa sociala livet med olika aktiviteter och evenemang. Studentvänlig miljö i alla aspekter är mitt mål. 3. Hur kan vi skapa en studentvänlig miljö och få dem att känna sig glada och le? Hur kan vi skapa en effektiv plattform för en smidig och stabil karriärövergång för studenterna? 4. Jag kan inte säga nej till mig själv för att lära mig intressanta saker.
Joan Waweru – KS
1. Jag är en öppensinnad person som brinner för studentlivet. Jag skulle vilja bidra till att göra förändringar, nätverka och utveckla mig själv. 2. Studenternas inlärningsmiljö. Fler tysta platser att studera på. 3. Studenthälsan är av största vikt för att uppnå en balans mellan studier och privatliv. Motivera studenterna att engagera sig mer i olika delar av universitetet. 4. Jag gillar att träna ofta för att hålla huvudet i trim
Irenee Ishimwe Nzamwita – TS
1. Jag skulle vilja vara mer delaktig i att underlätta förändringar som kan hjälpa mina kollegor att ha ett bättre, roligare och mer meningsfullt studieliv. 2. Det jag skulle vilja förbättra på Mau är att organisera fler aktiviteter utanför studierna så att studenterna på Mau kan interagera lite mer än vad de gör nu och lära känna varandra. 3. Det skulle behöva vara att alla känner sig trygga, välkomna, inkluderade, har roligt under sina studier och att varje student trivs och får ut det mesta av sina år här på Mau. 4. Jag gillar att lära mig nya språk och jag kan tala sex, så jag vill alltid träffa människor från alla delar av världen eftersom det innebär att jag fortfarande kan lära mig ett nytt språk.
Noa Haraldsson – KS
1. Jag vill att Malmö universitet fördömer folkmordet på palestinier och att de ska göra det universitetet kan för att hjälpa de påverkade här. 2. Jag vill få slut på hyckleriet. Skolan pratar om demokrati och yttrandefrihet. Men lärare och studenter tystas ner. Universitet vill se sig själva som opolitiska. Universitet är väldigt politiskt. De förespråkar för status quo. Det imperialistiska systemet som står bakom den globala fattigdomen. 3. Jag vill att alla ska ha tillgång till en god utbildning och allt det materiella stöd som behövs för att förverkliga det oavsett bakgrund. Kurslitteratur är ett exempel. Böcker kostar, speciellt med tanke på att de i kurserna oftast endast läses delvis. Jag vill se ett expanderat bibliotek. 4. -
Samuel Joseph – KS
1. Jag kommer att få möjlighet att göra skillnad på campus och vara mina studiekamraters röst. Tillsammans skapar vi en levande universitetsgemenskap. 2. Att se till att studenternas röster hörs och tas tillvara är ett viktigt mål för mig som fullmäktige medlem. Tillsammans kan vi åstadkomma positiva förändringar och skapa en inkluderande och blomstrande universitetsgemenskap. 3. Vilka resurser finns tillgängliga för att hjälpa mig att lyckas akademiskt? Vilka åtgärder är universitetet villigt att vidta för att lyssna på och agera på studenternas åsikter? 4. Jag älskar att läsa Sci-Fi-romaner och serietidningar. Jag är intresserad av alla former av underhållning. Jag gillar rocklåtar. Jag kan göra Usher-dansen.
Aleksandra Krstic – LS
1. Studenternas röst är viktig, så jag skulle vilja göra den ännu starkare och bättre! Studenterna är universitetets hjärta och själ. Förenade står vi! 2. Jag har tidigare varit vice ordförande och FUM-medlem. Jag vill fortsätta att representera studenter och förbättra deras inflytande Jag är engagerad och ansvarsfull och vill diskutera studenternas behov och deras liv och hur vi kan hjälpa till att stödja deras inlärningsmiljöer så att de trivs och känner att de spelar roll. 3. Studenternas säkerhet, hälsa och psykiska välbefinnande, adekvat inlärningsmiljö, förbättrade studentbostäder och effektiv övergång till arbetsplatsen är fortfarande aktuella frågor och områden som studenter behöver stöd med. bör rikta vår energi och vårt fokus på att kommunicera deras behov och göra förändringar. 4. Jag är ett energiknippe och en inbiten optimist, så det är svårt eller omöjligt att bryta min anda. Jag utmanar alla att bevisa att jag har fel.
Alya Elsayed – KS
1. Genom att gå med i FUM vill jag lyfta fram studenternas röster, förbättra gemenskapen på campus och göra vår universitetstiden till den bästa. 2. The one thing I would like to improve at Mau is fostering a stronger sense of community through inclusive events, promoting diversity and belonging, helping to form meaningful connections among students and creating more accessible spaces for collaboration and interaction. 3. Som student prioriterar jag inkludering på campus, studentaktiviteter, representation och utbildningskvalitet. Mitt mål är att säkerställa en levande universitetsupplevelse där alla känner sig inkluderade, skapar bestående minnen och får en förstklassig utbildning. 4. Kul fakta: Som barn var jag författare på heltid och skapade berättelser direkt ur My Town-spelet (om du vet att du vet). Nu är allt begravt i några gamla Instagram-inlägg som har fått hundratals likes från mina lojala läsare!
Prosper Adzimani – LS
1. Jag vill påverka politik som påverkar studenters liv. 2. Stöd till internationella studenter. Jag brinner för att se hur Mau arbetar med frågan om inlärningsstöd, integration och jobbmöjligheter för internationella studenter med tanke på hinder som språk. 3. Stöd till inlärning, inlärningsmiljö och integration. 4. Jag är mycket vänlig.
Patricia Mielke – KS
1. Jag vill ha en positiv inverkan genom att representera studenterna i beslutsfattandet och få fler att delta i alla de roliga aktiviteter som Kåren erbjuder. 2. Jag vill förbättra synligheten för aktiviteter som anordnas av de olika studentföreningarna. Det finns många aktiviteter varje månad, men det är svårt för studenterna att få reda på dem alla på ett och samma ställe. Jag skulle vilja förbättra detta och få fler studenter att engagera sig i att vara aktiva. 3. För mig är frågor om studenträttigheter de viktigaste, eftersom många små beslut kan påverka den övergripande upplevelsen som vi alla har här på universitetet. Det kan handla om studentkårens budget, förändringar i studieprogram eller kick off-evenemang. 4. Kul fakta: Min katt heter Gränges.
Elijah Adeyinka – TS
1. Genom att gå med i FUM strävar jag efter att förstärka rösterna från andra studenter och förespråka förändring i frågor som är viktigast för oss. 2. Jag ser FUM som ett livfullt nav för kontakter, som främjar en stödjande och inkluderande campusgemenskap. Genom att främja relationen mellan student och lärare vill jag ge studenterna möjlighet att utvecklas akademiskt, socialt och personligt. 3. Välbefinnande och relationer: "Hur kan jag hantera stress och hitta balans i mina studier?" 4. AY Special: Obotlig optimist, farlig positivist
Ali Giama – KS
1. Jag skulle arbeta för att öka internationella studenters känsla av tillhörighet i Malmö. 2. En bättre blandning av socialisering för studenterna genom att öka antalet aktiviteter som gör att de kan träffa varandra. Utrymmen där människor kan mötas villkorslöst. 3. Kära läsare, mitt namn är Ali Giama, jag har varit med och skapat den afrikanska föreningen, jag har varit sekreterare i GPS-styrelsen. 4. Jag gör mitt bästa för att inkludera studenterna.
Marco Schivo – TS
1. Jag skulle älska att föra samman nya och gamla studenter, organisera trevliga aktiviteter och upprätthålla vår välkomnande atmosfär. 2. Jag skulle vilja förbättra kontakterna mellan studenterna, så att alla känner att de har kontakt med alla och hittar sin egen lilla plats i samhället. 3. Som student är min viktigaste fråga kvaliteten på studenternas liv. Vi är inte här bara för att studera, utan för att uppleva en mängd olika aspekter av att leva dessa viktiga och avgörande år av vårt liv. 4. Jag är Kats italienska favorit-dj.
Carina Schwaiger – TS
1. Jag vill vara med och skapa ett bra studentliv och hjälpa till att fatta bra beslut för studenterna. 2. Jag skulle vilja bidra till att förbättra Mau:s internationella relationer i och utanför Europa. 3. Mina fokusområden är internationalisering av Mau och jämställdhet, så jag vill se till att alla behandlas rättvist och har de bästa förutsättningarna för ett bra studentliv i Sverige och utomlands. 4. Jag gjorde en gång en resa till Alaska och nu är det allt jag pratar om.
Joel Löfquist – TS
1. Att få fler studenter att engagera sig i studentlivet och att skapa fler olika föreningar. Så det finns fler alternativ. 2. Jag skulle vilja ha mer konst på väggarna. Och gör universitet kännas som ett andra hem och mer bekvämt. Samt fler aktiviteter och gör student livet utanför studierna roligare. 3. Hur alla mår, studentlivet och olika aktiviteter. 4. Jag är en rolig person.
Ella Falk – KS
1. Jag skulle vilja ta ytterligare del i beslut som påverkar studenterna och arbeta som en arm ut till resten av studenterna. 2. Jag skulle vilja förbättra relationen mellan nationella och internationella studenter. Jag skulle också vilja arbeta för studenternas hälsa och välbefinnande. 3. Integration av internationella och nationella studenter. Aktiviteter samt studenternas välbefinnande. 4. Jag var konståkare, är konståkningstränare och numera även konståkningsdomare. Jag reser runt i Sverige och ibland även i Danmark på nationella och ibland internationella tävlingar.
Kateryna Untilova – KS
1. Jag vill bli mer delaktig i universitetslivet och kunna påverka och göra förändringar med hänsyn till studenter och mina personliga intressen. 2. Studenternas engagemang i universitetets aktiviteter. Jag tycker att det är viktigt att alla känner sig inkluderade och har en mängd olika alternativ att välja mellan om de vill. Studenter bör ha det valet, alternativ som är intressanta och attraktiva sätt att tillbringa tid + de bör informeras om dem. 3. Det finns så många, men förmodligen balans mellan studier och privatliv, hur man hanterar studier med en hel massa olika möjligheter och aktiviteter som kommer längs din väg och hur man tar det bästa av dessa världar. 4. Jag är förmodligen den yngsta här.
Gao Jie – KS
1. För mig har studier en extra innebörd av hopp, och studenter är den majoritet som bygger upp hopp. Jag vill bidra till att dessa förhoppningar blir verklighet. 2. Att underlätta samarbete mellan fakulteter främjar olika perspektiv och förbättrar inlärningen. Genom öppna resurser och tvärvetenskapliga forum kan vi bryta ner barriärer, vidga vyer och skapa en mer inkluderande utbildningsmiljö. 3. Hur studerar man effektivt? Hur studerar man användbara saker för framtiden? Hur balanserar man studier och personlig utveckling? 4. En nyfiken tänkare som älskar att utforska och agera.
Hadi Saghir – TS
1. Jag vill engagera mig och göra skillnad eftersom våra röster spelar roll! 2. Fortsätta att verka för att bibehålla och förbättra den höga utbildningskvaliteten och kulturella mångfalden där alla elever får sina rättigheter tillgodosedda. 3. Som student är det viktigt att se till att lärarna tillhandahåller utbildning av hög kvalitet genom att följa strikta standarder, säkerställa tillgängliga resurser, snabbt ta itu med problem samt värdesätta och agera på feedback för att studenterna ska lyckas. 4. Jag frågade en vän och han sa att jag är väldigt disciplinerad. Så inte kul men intressant, antar jag.
Damilare Latinwo – KS
1. Ta fram innovativa idéer som kommer att förbättra studentlivet och sätta igång värdefulla samtal om studentinflytande. 2. I would like to dive deep and educate students on their rights and responsibilities. 3. Jag är angelägen om att föra in olika perspektiv på studentinflytande och organisera evenemang som gör universitetet levande. 4. Jag gillar att göra videor och dela med mig av goda vibbar.
Aaron Monaci – TS
1. Mitt främsta mål är att verka för att stärka studenternas rättigheter och i slutändan ge dem möjlighet att utvecklas under sin akademiska resa och därefter. 2. Jag vill främja en inkluderande akademisk miljö. Jag vill stödja facket för att säkerställa rättvisa möjligheter och samarbeta med universitetet för att reformera utvärderingen av kunskap och undervisningsmetoder, för att skapa en mer inkluderande och effektiv utbildningsupplevelse för alla. 3. Som student anser jag att det är viktigt att ställa dessa frågor: Hur kan vi främja välbefinnande? Vilka resurser främjar personlig utveckling? Hur skapar vi en känsla av tillhörighet? Låt oss omfamna och utveckla dessa frågor för att berika varje elevs resa och främja dem i elevernas dagliga liv. 4. Jag kan multitaska till den grad att jag kan titta på en hel film medan jag cyklar hem (och fortfarande undvika kaninerna på vägen)... även om jag inte vet hur relevant den här informationen kan vara.
Faith Themba – LS
1. Jag skulle vilja förbättra mina ledaregenskaper genom att lära mig av andra ledare och även lära mig om andra människors kulturer. 2. En sak som jag skulle vilja förbättra är studenternas välbefinnande. Jag kommer att göra detta genom att ge eleverna röst i frågor som påverkar deras studier och välbefinnande. Fortsätter att kontrollera studenternas välbefinnande genom undersökningar varje månad. Se till att resultaten också delas med studenterna. 3. Varför har inte Malmö universitet en examensceremoni för att fira mottagandet av examensbevis? Som internationell student är examen en stor sak för en student och familj att fira varje students framgång. 4. Försöker gå ner i vikt men är beroende av choklad.
Yasemin Eva Juni Aydinkal – KS
1. Stärka studenterna, bygga gemenskap och förespråka inkludering för att skapa en levande och stödjande miljö. 2. Jag vill förbättra stödtjänsterna för studenternas psykiska hälsa genom att genomföra proaktiva åtgärder som workshops i stresshantering, främja nätverk för kamratstöd och se till att det finns tillgängliga rådgivningsresurser. 3. Hur mångsidiga är perspektiven i vår läroplan? Hörs marginaliserade röster? Är lokalerna tillgängliga för alla? Hur kan vi skapa en mer inkluderande miljö för alla? 4. -
Xin Wang – KS
1. Jag vill dela med mig av mina erfarenheter till internationella studenter som har familj. De möter fler svårigheter när de behöver anpassa sig till en ny miljö. 2. Att bidra med mitt stöd till internationella studenter som kommer från länder utanför EU. 3. Hur man balanserar privatliv/familjeliv och studier. 4. Jag var hemmafru i 15 år innan jag återvände för att studera på universitetet. Att vara hemmafru kanske inte räknas som ett jobb, men det är utan tvekan ett av de mest utmanande och krävande jobben i världen. Det innebär att man måste arbeta 24 timmar om dygnet, sju dagar i veckan, utan raster, och kräver utmärkt problemlösnings-, lednings- och planeringsförmåga. Dessutom krävs stark fysisk och mental uthållighet, känslomässig stabilitet och förmåga att anpassa sig till olika fysiska och intellektuella uppgifter. Det innebär noggrann observation, empati och omsorg om andra. Viktigast av allt är att man arbetar flitigt och strävar efter excellens utan att förvänta sig någon belöning. Det kräver en hög grad av självdisciplin och ett engagemang för ständiga förbättringar. Ur detta perspektiv hoppas jag att min roll kommer att ge studentkåren lite familjekänsla.
Bemnet Adege – KS
1. Jag vill förbättra studentliv på MAU, vara involverad och engagera mig i denna förbättringsprocess. 2. Gapet mellan Kåren och studenterna är något stort och jag hade vela minska det avståndet och gjort Kåren synligare för våra studenter. All form av illa behandling eller diskriminering är något som jag också tycker är viktigt att förhindra på MAU. 3. Viktigast för mig är att alla studenter känner att de kan vända sig till kåren ifall de har frågor eller bekymmer. Studenterna ska få vara hörda! 4. -
Bojana Drljaca – LS
1. Vid chans att sitta kvar i FUM så skulle jag fortsätta att göra mitt bästa för att förbättra studentlivet, göra den bättre och göra skillnad. 2. Kommunikation är avgörande i varje relation.Bättre kommunikation mellan lärare och studenter skulle bidra till bättre omständigheter för alla. Enkel, öppen kommunikation präglad av respekt och lyhördhet skulle kunna betydande inverkan på studenternas liv och utbildning. 3. Att studenternas röster hörs! Att ha ett universitet med inspirerande och uppmuntrande miljö.Att studenterna kan få bättre feedback,ha tillgängliga lärare som är enkla att kommunicera med samt är öppna för feedback och förslag för förändringar.Att studenter mår bra och klarar sin utbildning enkelt. 4. Att tala inför andra skrämde mig, och idag håller jag tal nästan utan nervositet. Hinder skrämmer mig inte, de får mig bara att kämpa hårdare även när det är jobbigt. Jag är en som inte ger upp lätt, även när det är jobbigt. Jag tror att varje hinder och svårighet finns där för att vi ska lära oss något och tack vare svårigheter växer vi och utvecklas.